Aktivnost 1
Razvoj poklicnega izobraževanja in prenova izobraževalnih programov
V okviru načrtovanja kompetenc in kvalifikacij za digitalni in zeleni prehod je pomembno opredeliti izzive in možne smeri razvoja PSI na podlagi že izvedenih raziskav in mednarodnih strateških dokumentov. V tej smeri na projektu Modernizacija poteka več dejavnosti, s ciljem natančneje opredeliti in posodobiti celosten pristop priprave izobraževalnih programov, vključiti ključne, zelene in digitalne kompetence v programe srednjega PSI, na podlagi tega pa posodobiti skupaj 25 programov srednjega PSI. Ključni korak v okviru te aktivnosti je zasnova novega dokumenta Izhodišča za pripravo izobraževalnih programov nižjega in srednjega poklicnega izobraževanja ter programov srednjega strokovnega izobraževanja.
Pod–aktivnosti:
Študija o sistemski ureditvi PSI v izbranih državah EU
V študijo smo želeli pridobiti čim bolj celostni vpogled v sistemske ureditve PSI v izbranih državah (Finska, Danska, Švedska, Estonija, Avstrija, Švica, Nizozemska, Francija, Hrvaška in Portugalska). Prav tako smo si zadali cilj proučiti izzive na področju PSI, s katerimi se v posameznih državah soočajo, in načine njihovega reševanja. Ugotovitve smo umestili v kontekst razmisleka o izzivih na področju PSI v Sloveniji in jih upoštevali pri iskanju sistemskih rešitev. Izkušnje izbranih držav s soočanjem z izzivi na področju PSI predstavljajo pomembno podporo prenovi Izhodišč za pripravo izobraževalnih programov nižjega in srednjega poklicnega ter programov srednjega strokovnega izobraževanja v Sloveniji. Rezultat študije je predstavljen v sinteznem poročilu »Sistemske ureditve v izbranih EU državah in izzivi sodobnega PSI v Sloveniji«, v prilogah pa so pregledna poročila o sistemu PSI v posameznih izbranih državah.
- Sistemske ureditve v izbranih državah EU in izzivi sodobnega PSI v Sloveniji, sintezno poročilo študije za prenovo programov srednjega PSI.
- Delna poročila: FINSKA, DANSKA, ŠVEDSKA, ESTONIJA, AVSTRIJA, ŠVICA, NIZOZEMSKA, FRANCIJA, HRVAŠKA, PORTUGALSKA.
Pilotna študija na dveh izbranih strokovnih področjih
Namen študije je zbrati podatke o trenutnih potrebah po poklicih v izbranih sektorjih (oblikovanje in kulturno kreativni sektor ter sektor kmetijstvo, hortikultura) ter identificirati spretnosti, znanje in kompetence, ki so zahtevane v tem sektorju. Prav tako želimo opredeliti vrzeli v poklicnih standardih, ki so podlaga kvalifikacijam. Na podlagi zbranih podatkov bomo oblikovali priporočila za izboljšanje izobraževalnih programov, usposabljanj in nacionalnih poklicnih kvalifikacij (NPK). Nadalje želimo tudi ugotoviti kakšne so potrebe gospodarstva in razvojni trendi za naslednjih 5 do 10 let ter identificirati potrebe po morebitnih novih kvalifikacijah in izobraževalnih programih v sektorjih.
Okvir ključnih kompetenc v programih srednjega PSI
Namen pod–aktivnosti je razviti metodologijo za umeščanje izbranih ključnih kompetenc v izobraževalne programe srednjega poklicnega in strokovnega izobraževanja, ki bo namenjena sodelujočim pri prenovi izobraževalnih programov in pedagoškim delavcem, ki bodo sodelovali pri njihovem udejanjanju. Rezultat priprave okvira ključnih kompetenc je predstavljen v poročilu »Koncept vključevanja ključnih kompetenc v izobraževalne programe srednjega poklicnega in strokovnega izobraževanja«.
- Koncept vključevanja ključnih kompetenc v izobraževalne programe srednjega poklicnega in strokovnega izobraževanja, poročilo o načinu vključevanja ključnih kompetenc v izobraževalne programe.
Prenova 25 programov srednjega poklicnega in strokovnega izobraževanja
S prenovo izobraževalnih programov naslavljamo izzive in možne smeri razvoja PSI. Namen aktivnosti je posodobitev pristopa načrtovanja in priprave izobraževalnih programov, vključno z vključevanjem zelenih, digitalnih in drugih ključnih kompetenc. Rezultat aktivnosti je priprava strokovnih gradiv in strokovne razprave, ki služijo kot podlage za pripravo izobraževalnih programov.
- Kaj je poklicna pedagogika? je gradivo v katerem so opredeljena sistemska in konceptualna vprašanja, znotraj katerih treba razumeti poklicno in strokovno izobraževanje kot del celotnega izobraževalnega sistema, s svojimi specifikami, ki se kažejo tako pri upravljanju sistema, razvoju didaktičnih konceptov in pristopov k poučevanju.
- Analiza dokumenta Izhodišča za pripravo programov nižjega in srednjega poklicnega izobraževanja ter programov srednjega strokovnega izobraževanja, poročilo o analizi veljavnih Izhodišč PSI 2019.
- Koncept prenove Izhodišč za pripravo programov nižjega in srednjega poklicnega izobraževanja ter programov srednjega strokovnega izobraževanja, poročilo ki vključuje širši pogled na poklicno in strokovno izobraževanje, izzive in načela, ki jih je treba upoštevati pri modernizaciji PSI ter predlog ciljev in usmeritev za prenovo izobraževalnih programov.
- Izhodišča za pripravo programov nižjega in srednjega poklicnega izobraževanja ter programov srednjega strokovnega izobraževanja, sprejeta na 205. seji Strokovnega sveta Republike Slovenije za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 22. marca 2024.