Individualizacija v programih poklicnega in strokovnega izobraževanja je ključnega pomena zato, ker omogoča:
Razvoj potencialov in upoštevanje potreb dijakov
V poklicnem izobraževanju je pomembno, da dijaki razvijajo poklicne in ključne kompetence, ki prepletajo znanje, veščine oziroma spretnosti ter odnos. Slednje lahko kakovostno dosežemo le, če načrtno in sistematično upoštevamo individualne učne potrebe dijakov in omogočimo razvoj njihovih potencialov.
Uresničevanje načela raznolikosti kot vrednote
Vsak je zase svet. In prav ta raznolikost nas bogati ter omogoča razvoj in rast tako dijakov kot šolskih strokovnih delavcev. Načelo individualizacije omogoča uresničevanje raznolikosti in ustvarjanje spodbudnega učnega okolja na vseh ravneh poklicnega izobraževanja. Prav to pa omogoča sodelovanje in medsebojno učenje vseh.
Boljši rezultati in resnično znanje
Upoštevanje in aktivno vključevanje načel individualizacije v vse faze pouka (načrtovanje, izvajanje, ocenjevanje in samoevalvacija) dijakom omogoča, da so aktivni soustvarjalci učnega procesa in lastnih učnih rezultatov. Z aktivno vključitvijo in sodelovanjem dijaki dosežejo boljše rezultate in razvijejo resnično znanje.
Vas zanima, kaj so pridobile šole, ki so že uresničevale model individualizacije?
Vas zanima, kako izvajati individualizacijo v programih poklicnega in strokovnega izobraževanja? Ključni elementi za uspeh so:
Podpora vodstva, oblikovanje projektnega tima in vključitev celotnega kolektiva. Individualizacija se lahko uspešno uresničuje le kot vsešolski pristop, ki ni prepuščen naključju.
Je ključni dokument vsakega dijaka in šole za uspešno uresničevanje individualizacije. Uspešnost, oblikovanje in uresničevanje INI-ja pa je odvisna od dijaka in deležnikov na šolski ravni.
Dijaki so partnerji in aktivni soustvarjalci načela individualizacije. Pomembno je, da so vse aktivnosti in dejavnosti individualizacije načrtovane, izvedene in evalvirane z njimi.
Učiteljeva vloga se v procesu individualizacije spremeni. Ključni premik je od ’tistega, ki vse ve’ v smer mentorja in vodnika, ki dijaku stoji ob strani.
Načelo individualizacije naj bo vključeno v vse faze pouka: načrtovanje, izvajanje, spremljanje, ocenjevanje, evalvacija. Ključno vodilo pri tem pa naj bo, da ni pomembno le, kaj in s kom delamo, temveč KAKO delamo.
Uspešno in celostno uresničevanje individualizacije se nikoli ne zgodi le v šoli, ampak v sodelovanju, dialogu in partnerstvu z izvajalci PUD-a, podjetji, zunanjimi strokovnjaki, starši, lokalnim in globalnim okoljem.
Ključne razmisleke o načrtovanju in izvajanju individualizacije vam omogoča tudi Igra TI + MIND.
Za kvalitetno uresničevanje načel individualizacije so potrebni premiki na ključnih področjih.
Je dokument, s katerim šola za vsakega dijaka (in z njim) opredeli specifike njegove izobraževalne poti ter dejavnike in okoliščine, ki bodo prispevali k njegovemu osebnostnemu razvoju.
Šola kot institucija si prizadeva vsakega dijaka voditi skozi izobraževalni program tako, da je njegova pot čim bolj optimalno prilagojena njegovim oziroma njenim individualnim razmislekom.
Izvedbeni kurikul poleg ciljev izobraževalnega programa upošteva tudi individualne učne zmožnosti in druge značilnosti dijakov ter njihove interese, ki smo jih ugotovili pri pripravi individualnih načrtov izobraževanja.
Pouk načrtujemo tako, da bodo dijaki optimalno napredovali proti zastavljenim ciljem. Načrt vključuje razmisleke o standardih znanja, predznanju dijakov, ustvarjanju spodbudnega učnega okolja, o metodah, oblikah in strategijah, s katerimi vključujemo dijake in razvijamo njihove potenciale.
Za individualizirano učenje je ključno aktiviranje dijakov in učiteljeva občutljivost na njihove individualne učne in druge značilnosti, ustrezno prilagajanje tempa in nudenje podpore, ko jo dijak potrebuje.